Læringsmål i Hoa Thuy Tien Kindergarten
1)
Mål:
Jeg vil under mit praktikophold i Hoa Thuy Tien
Kindergarten tilegne mig viden om deres institutionskultur og tilegne mig
kompetencer til at indgå i børnehavens hverdag.
Hvorfor:
Fordi jeg mener at det
er vigtigt, at jeg kan begå mig i hverdagen når jeg skal være i Hoa Thuy Tien i
6 måneder. Derudover vil jeg sætte mig ind i deres arbejdsmetoder og
institutionskultur, da jeg ser dette som en vigtig læring under praktikken.
Desuden er det vigtigt for mig at være åben og på sigt kunne tage mere ansvar.
Hvordan:
For
at nå dette mål, vil jeg være observerende, nysgerrig og opmærksom på de daglige aktiviteter. Ligeledes vil jeg deltage i praksis. Ved at gøre dette
kan jeg udforske, de pædagogiske
værktøjer i institutionen, og derved opnå mit mål.
Jeg vil dokumentere ved hjælp af billeder og video og derud over vil jeg føre
logbog igennem min praktikperiode.
Hvornår:
Dette vil jeg gøre igennem hele praktikken og flere gange undervejs
evaluere min indsats med min praktikvejleder og i månedsbrevene.
2)
Mål:
Ved
at fokusere på min specialisering (Børn & Unge), vil jeg lære børnene engelske
sange, som også involverer motoriske
færdigheder.
Hvorfor:
Dette
vil jeg gøre fordi jeg mener at børnene lærer bedre engelsk ved at bruge musik
og bevægelse. Ved at bruge gentagelser, musik og bevægelse vil børnene lærer
engelsk igennem lyst og leg. Det vil også få dem til at bevæge sig, og derved
styrke deres motoriske færdigheder.
Hvordan:
Jeg
vil gøre dette ved at undersøge børnenes kompetencer og dernæst tilpasse sangene, så de
passer til børnenes niveau. Under processen vil jeg dokumentere ved at tage billeder og bruge filmklip og skrive i min logbog.
Efterfølgende vil jeg vurdere det endelige resultat sammen med min vejleder.
Hvornår:
Efter
et par måneder i praktikken vil jeg kende børnenes niveau i engelsk, og
derefter kan jeg begynde at lære dem engelske sange.
3)
Mål:
Jeg
vil forberede en workshop, der fokuserer på Maslows behovspyramide, og gennem
denne komme ind på barnets livskvalitet.
Hvorfor:
Jeg
vil lave denne workshop da det er en del af min praktik, men også for at
videregive viden til lærerinderne og forhåbentlig give dem nogle værktøjer som
de vil bruge efter min praktikperiode.
Hvordan:
Jeg vil forberede denne workshop for at informere personalet i Hoa Thuy
Tien Kindergarten, om vigtigheden af børnenes
behov, til at blive et socialt væsen
og opnå et sundt
liv. Med viden fra mit linjefag på min uddannelse (Sundhed, krop og bevægelse) vil jeg være i stand til at afslutte workshoppen og derved opnå mit mål.
Hvornår:
Denne workshop skal
finde sted halvvejs inde i praktikken, men jeg vil lige fra begyndelsen af
tænke på hvordan jeg skal gribe den an, og hvad jeg skal have med, for at give
den bedste effekt.
4)
Mål:
Jeg
vil forberede og lære børnene en engelsk leg,
der vil involverer børnenes viden fra tidligere engelske
timer. Jeg vil
også lære børnene, en dansk julesang så de kan forstå den danske
tradition.
Hvorfor:
Dette vil jeg gøre for
at forbedre børnenes engelsk, og for at give dem en sjov oplevelse sammen med
mig.
Hvordan:
Jeg vil lære
børnene denne leg, for at forbedre deres engelske udtale, og for at genopfriske deres engelske ordforråd. Jeg vil lære
børnene en dansk julesang, fordi jeg tror, det
er hensigtsmæssigt, da jeg skal arbejde i
børnehaven i december, hvor julen fejres i Danmark. Jeg
vil prøve at give dem et indblik i den danske højtid.
Hvornår:
Dette mål vil jeg gøre
i slutningen af min praktik, da jeg her kender børnene og deres færdigheder
bedre. Det passer også bedst at lære børnenes en dansk julesang i december, da
det er i denne måned julen fejres.
Hej Sarah
SvarSletJeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre mere om drengen med ADHD. Har han efter din opfattelse det? Og hvad gør den ekstra lærer. Tænker de han skal hjælpes eller disciplineres? Og har du noget med ham at gøre? ellers er det fint hvad du skriver?
mvh Lars
Kommentar til Lars:
SvarSletHej Lars.
Ja det er et rigtig interessant spørgsmål. Jeg har ikke rigtig forstand på ADHD, og hvilke symptomer der skal være for at man har det. Men jeg kan i hvert fald mærke at han lider af noget. Han løber rundt konstant, siger underlige lyde og holder sig hele tiden for øerne. Jeg har ikke rigtig noget at gøre med ham. Andet end når han kommer og vil kramme og side ovenpå en. Han er meget glad for kontakt. Men ellers er speciellæreren ved ham hele tiden.
Han bliver tit revet i Arme og ben, slået osv af hende og det er ret hårdt at se på. Men jeg ved jo ikke om det er det eneste der virker på ham. Og jeg kan se at han kan lide hende og har respekt for hende.
Jeg tror at det er en blanding af hjælp og disciplinering. For jeg ved efter at have snakket med min headteacher, at han går til specialundervisning hver dag, hvor der er sat tid af kun til ham. Så er der en lærer tilstede, hans speciellærer og ham. Så mange resourcer kun til ham. Det er stort af dem synes jeg.
Det virker som om de virkelig prøver at hjælpe ham.