søndag den 29. september 2013

Institutionens pædagogik



Hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen?
Alle læreinder i Hoa Thuy Tien Kindergarten har en bachelor fra NCE – National College of Education der tager 3 år. Flere af læreinderne har derudover opgraderet deres uddannelse med en NUE – National University of Education in early childhood ved at studere yderligere i 2 år. Denne har de taget imens de arbejdede i børnehaven. Nogle enkelte lærerinder i børnehaven har også en Master oveni, hvoraf to af dem sidder i administrationen.


Hvilke(n) fargruppe(r) udføre det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark?
I hver klasse er der en overlærerinde, som er hende der har det overordnede ansvar for at tingene bliver gjort, og at de mål der er sat for børnene bliver opfyldt. I min klasse er der en overlærerinde, en almindelig lærerinde og en speciallærerinde der har ansvaret for den dreng med ADHD vi har i klassen. De to lærerinder skiftes til være den ansvarlige for aktiviteterne i en uge af gangen og for planlægningen af, hvordan ugeskemaet skal se ud. Når skemaet er lavet og godkendt af overlærerinden, kommer det op og hænge på døren til klassen, så forældrene kan se det.  Da det er overlærerinden der har det største ansvar, er det ofte de to andre lærerinder der står for det mere praktiske arbejde, som at få børnene ud at vaske hænder inden et måltid og ordner den daglige rengøring.


Hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere?
De er rigtig gode til at samle alle børnene, og forklarer dem stille og roligt de aktiviteter de skal lave i løbet af dagen. Først på dagen sidder alle børnene og lærerinderne sig i en rundkreds, hvor alle har bestemte pladser. Her snakker de om dagen og de aktiviteter der kommer til at ske.

Er hverdagen styret af en ”læseplan” eller andre centrale forordninger?
Hverdagen bliver styret af det ugentlige skema som lærerinderne er blevet enige om. Der er dog de faste punkter som skal være i skemaet hver uge som f.eks. dans, kung fu, tegning, engelskundervisning, matematik, vietnamesisk og musik undervisning. Når der er undervisning bliver klassen delt op i to hold, hvor det ene arbejder fagligt og det andet hold er på legepladsen, leger i klassen eller arbejder i et andet lokale. Efter halvdelen af tiden bytter holdene rundt, sådan at alle lære det samme.

Hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte?
Lærerinderne går meget op i at behandle børnene som deres egne. De elsker hver og en, og de er meget opmærksomme på den enkeltes behov.
Hvert barn har sit eget læringspotentiale og det er derfor lærerens job at se dette. Det er vigtigt at styrke det enkelte barn og se dets muligheder for læring og arbejde ud fra det potentiale barnet har.

Hvilke sider af læringen lægges der vægt på?
Lærerinderne går meget op i læringen og at det ugentlige skema bliver fulgt. Det gør også at der ikke er så meget tid til fri leg. Børnene leger ofte kun frit et par timer spredt ud på hele dagen. Man kan dog stadig mærke at læringen foregår igennem leg, da det gør at børnenes koncentration bliver holdt bedre. I engelsk foregår læringen igennem små lege, hvor børnene skal danse og synge. Læringen går meget ud på at styrke børnenes motorik og gøre dem klar til skolen, ved hjælp af koncentration og motivation.


Hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig?
Det er meget læring der er på programmet, det gør indtryk på mig da det er meget anderledes end hjemme i Danmark, hvor det er mere leg og relationer der betyder noget.
Noget andet der også gør indtryk på mig er hvor selvhjulpne børnene er og hvor mange af de praktiske ting børnene hjælper til med på stuen, uden brok. Jeg tænker dog tit over, at børnene burde være mere kreative, og selv være med til at pynte klasselokalet. Dette er ofte lærerinderne selv der står for dette.

Hvordan ser en typisk hverdag ud – uge ud?
Hverdagene og ugerne er meget ens da det er de samme fag de skal have hver uge.
Fra kl.7-7.50 bliver der leget med legetøj på gulvet.
Kl.8.00 er der morgengymnastik for alle i børnehaven i gården.
Kl.8.15 er der morgenmælk og rundkreds.
Kl.8.30-10.30 er der aktiviteter/undervisning hvor stuen bliver delt op i to hold.
Kl.10.30-11.30 spiser børnene frokost.
Kl.11.30-14.15 sover børnene til middag.
Kl.14.30-15.00 får de kage og drikkelse.
Kl. 15.00-16.00 Aktivitet/undervisning (Ofte i klassen)
Kl.16.00-17.00 leges der fri leg på gulvet (Ofte med klodser og Lego) indtil børnene bliver hentet.
Kl. 17.00-19.00 kommer børnene ned i en late-pick up klasse, hvor der er fri leg

Hvilke observationer og overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet?
Jeg kan se at de går meget op i det æstetiske læringsmiljø. De går meget op i at alt ser flot og indbydende ud. Der er mange farver, og flotte billede med tal og bogstaver. Det minder om en skoleklasse mere end en børnehave.
Klasselokalet er på størrelse med et dansk klasselokale, her er der bare 37 børn og 3 lærerinder. Så jeg har tænkt over at det er en god ide at de deler børnene op så der er mere tid og plads til hvert barn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar