Workshop
om Maslow’s behovspyramide
Så blev man endelig
færdig med den længe ventede workshop. Den har været meget i tankerne, og jeg må
da indrømme at jeg var ret nervøs over at skulle stå og holde en workshop
overfor 40 mennesker jeg ikke kender, og så endda ikke engang på mit eget
sprog, men på engelsk.
Men så kom dagen, og Ha
var rigtig god til at få mig til at slappe af. Hun skulle jo også selv stå
overfor dem alle og oversætte det vi sagde til vietnamesisk. Det jeg syntes der
var værst, var at der kom tre meget betydningsfulde personer for børnehaven,
som skulle se workshoppen. En af dem var lektoren for colleget. Men det hjalp
også at Sonny og Bettina fra kidsmart var der til at støtte os.
Vores emne var
motivation, social skills og livskvalitet. En kendt teoretiker der har forsket
meget i dette er, Abraham Maslow, som har lavet behovspyramiden. Vi mener at
denne er et godt værktøj i børnehaven, da den handler om hvad der motiverer
mennesker til at gøre de ting som de gør. Og det er vigtigt i børnehaven, da
børnene skal være motiveret for at kunne lære noget.
Kl. 8.45 gik vi i gang,
et kvarter senere end planlagt, men sådan er det ofte i Vietnam. Programmet
startede ud med to danse til sange på engelsk. En dans af de 4-5 årige og
derefter en dans af de 5-6 årige. Jeanette og jeg dansede med i begge danse.
Derefter var der taler
fra Inspektøren, lektoren fra college og fra bestyrelsen. Og så var det vores
tur. Vi havde lavet en powerpoint, så det var nemt for os selv at dele det op,
men også så det var mere overskueligt for lytterne. Det er altid godt at have
lidt visuelt med, til at fremme forståelsen. Vi havde aftalt med Ha at vi sagde
et par sætninger og så oversatte hun dem til vietnamesisk, så alle lytterne kunne
forstå hvad der blev sagt. Det gik super godt med den teoretiske del. Nervøsiteten
forsvandt mere og mere, og mit engelsk kom heldigvis tydeligt ud til lytterne.
Præsentationen tog
desværre lidt kortere tid end vi havde regnet med, da både Jeanette og jeg
talte lidt hurtigere end vi gjorde når vi øvede. Men det gik super godt, og vi
fik rigtig meget ros. Så var der et kvarters pause, hvor der blev serveret kage
og frugt.
Efter pausen var det
tid til vores udendørsaktiviteter. Vi havde forberedt to opvarmningslege og en
stafet. Alle aktiviteterne skulle styrke barnets sociale og motoriske
færdigheder. Vi legede kædetagfat og kramme-ståtrold til opvarmning. Vi valgte
disse lege, da de er gode til at komme hinanden ved. Man skal holde hinanden i
hånden og man kommer tæt på sine medmennesker. Dette styrker barnets
socialitet. Vi valgte stafetten, da den giver en følelse af at være en del af
en gruppe. Man får holdånd og man føler at hver og en på holdet er noget værd. Dette
styrker ens sociale men også præsentationsbehov, som er to af niveauerne i
Maslow’s behovspyramide.
Det var skønt at se
alle de fremmødte gå så meget op i vores lege, og de morede sig. Alle grinede
og fik bevæget sig. Da aktiviteterne var færdige mødtes vi alle igen inde i
salen, og så var det tid til diskussionsspørgsmål. Vi stillede spørgsmålet ”Skal
der være forskel på opdragelsen af drenge og piger?” De fik 10 min. til at
snakke om det med deres sidemænd. Det var et godt spørgsmål, for det fik alle
til at tænke. Diskussionen var god, og varede i noget længere tid end vi havde
regnet med, men det er jo bare godt.
Efter diskussionen blev
der sagt tak til os, og vi fik gaver og blomster, både fra børnehaven, men også
fra forældrene i vores to klasser. Det var en hyggelig dag, og det hele endte
med et festmåltid på kontoret, hvor Bettina og Sonny også blev inviteret med.
Program
for dagen:
- Danse af B og A årgang
- Taler og præsentation
- Workshoppens teoriafsnit om Maslow’s behovspyramide
- Pause
- Udendørsaktiviteter – Kædetagfat, Kramme-ståtrold og Stafet
- Diskussionsspørgsmål- ”Skal der være forskel på opdragelsen af drenge og piger?”
- Feed back og afslutning
Hej Sarah
SvarSletfint lille indlæg om workshoppen. det lyder jo som om det gik rigtigt godt.
mvh Lars